fredag 20 augusti 2010

TOY STORY 3


[RECENSION]
Well, jag brukar tycka om Disney Pixars filmer, med undantag för Ett småkryps liv, och jag brukar hata uppföljare, med undantag för Evil Dead 3, så Toy Story 3 hamnar någonstans i kläm mellan dessa åsikter. Som tur är har inte skaparna varit så dumma att de bytt röstskådespelare, och Tom Hanks och Tim Allen är fortfarande kvar i huvudrollerna.

Toy Story 3 tar sin början när leksakernas ägare Andy ska börja på college och leksakerna av misstag skänks bort till ett barnhem vid namn Sunnyside. Där härskar den elaka björnen Lotso och leksakerna kämpar hårt för att fly barnhemmet och ta sig hem till Andy innan han lämnar staden.

Redan när första uppföljaren kom 1999 tyckte jag det var en dålig idé, och när de nu har gjort ytterligare en uppföljare har jag inte ändrat åsikt. Ingenting slår originalfilmen. Då var det en bra idé, det var den första animerade filmen, och det var ett riktigt lyckat projekt. Nu har man sett det förut, det släpps ju för guds skull en animerad film på marknaden varje vecka.

På senare år har Disney smutsat ner sitt namn genom att släppa uppföljare efter uppföljare och det här är ingen borgöring. Visst har den sina ljusa punkter och filmen går att titta på om man inte söker något annat än 90 minuter familjefilm. Och eftersom de behållt både röstskådespelare och regissören av Toy Story 2 (Lee Unkrich) blir det ändå ett helt okej slutresultat och ett medelhögt betyg. Men gör ingen fyra för då lovar jag redan nu att jag ska såga den vid fotknölarna.

Ett gott försök att återta sitt goda namn eller ett smutsigt sätt att tjäna pengar på?
Det får ni avgöra.

5/10

1 kommentar:

  1. Jag har varit liiiite sugen på att se denna filmen, mest för det är i 3D, men jag vet inte riktigt om det är värt pengarna.

    SvaraRadera