söndag 22 augusti 2010

IT'S A WONDERFUL LIFE

[RECENSION]
James "Jimmy" Stewart kan spela allting. Det kvittar om han är med i en Hitchcock-film, en western eller som i det här fallet, en julkomedi. You name it, he'll play it - and good!
Ack, om han bara hade varit vid liv fortfarande så att han hade kunnat lära alla typecastade nollor i dagens Hollywood vad det faktiskt innebär att vara skådespelare.

I It's A Wonderful Life, som är en spin-off på En Julsaga av Charles Dickens, spelar James Stewart den levnadsglade George Bailey, en man som vill bli äventyrare men som istället måste ta över sin fars bankväsende när denne dör i en plötslig stroke. Vi får följa George under stora delar av hans liv och ser hur han blir mer och mer bitter och stressad för varje dag som går.
Detta gestaltar James Stewart helt lysande och lyckas att vara rolig när filmen kräver det och deprimerad och nere, arg, när filmen kräver det.

Att se en film som It's A Wonderful Life, en typisk julfilm, mitt i sommaren (jag är optimist, slutet av augusti är sommar) kanske inte är så lyckat, kanske hade filmen varit ännu bättre om jag sett den framför brasan en tidig juldagsmorgon, men den griper ändå tag om mig och ger mig två fina timmar framför TV:n. Den lyckas leverera det den vill göra och för med sig ett budskap som i sig är väldigt djupt och lärorikt. Lev ditt liv, ta vara på det, och gläd dig åt att du påverkar andras liv under tiden, oftast hjälper du dem en bit på vägen.

Visst är det inte bara James Stewart som gör It's A Wonderful Life sevärd, även fast han är värd mest av all uppmärksamhet. I filmen har man dessutom ett mycket vackert bildspråk och många oförglömliga karaktärer. Nämnas bör Lionel Barrymores (Drew Barrymores farfars bror) tolkning av den girige och människofientlige Mr. Potter. Han visar en man man inte gärna vill göra sig bekant med eller ens göra affärer med för den delen.

It's A Wonderful Life är en sevärd och tankeväckande film. Doktorn ordinerar dock att man helst ser den under juletid med lite Blossa, några pepparkakor, levande ljus och en fin familj.

7,8/10